Motion

Sådan får du let en sundere hverdag

bbaa11

Det er ikke nogen hemmelighed, at der er mange af os, der gennemlever en alt for inaktiv hverdag. Det betyder, at vi kommer til at sidde alt for stille i løbet af dagen, og det er noget, der på sigt kan gå ud over vores helbred. Vores krop vil nemlig miste en stor mængde energi, og det betyder, at det kan blive svært at finde den motivation, som er nødvendig i løbet af dagligdagen. På den måde bliver vi langt mindre effektive, og med tiden vil vi dermed få lettere ved at blive syge, tage på og i det hele taget pådrage os usunde vaner.

Skift bilen ud med cyklen 

Derfor handler det om at gøre sig nogle initiativer i hverdagen, således man får en mere aktiv hverdag. Og det kan man gøre på en lang række forskellige måder. Har du ikke så langt til arbejde, så kan det være, at du skal forsøge at skifte din bil ud med cyklen. Når du ikke hopper ind bag rattet, men i stedet tramper afsted i pedalerne, vil du straks få noget god cardio indarbejdet i dine rutiner. Og så giver det også bare en mase god energi, som du hver dag kan møde op med på arbejde.

Sundhed

Få goder vaner på job med et gåbånd 

Derudover handler det om at have nogle gode vaner på job. Det er for eksempel en god ide at sørge for både at stå op og sidde ned i løbet af dagen, når man arbejder på kontor. Det er også godt for ergonomien, således man ikke fastlåser muskler og led i de samme stillinger i for lang tid ad gangen. Tag for eksempel også et kig på et gåbånd til kontoret. Med et sådan kan du gå flere kilometer, mens du arbejder fra din computer på din plads ved skrivebordets. Det er med til at holde dig fokuseret samtidig med, at du gør noget godt både for din krop og dit sind. 

Sørg for en sund og varierende kost 

Når motionen er på plads, handler det selvfølgelig også om at få sig nogle gode kostvaner. Det betyder for eksempel, at det er en god ide altid at sørge for at spise masser af frugt og grønt i løbet af hverdagen. Og så skal du også have skiftet alt det fedtholdige og sukkerholdige ud med madvarer, der indeholder proteiner vitaminer og mineraler. På den måde får du en meget mere varieret kost, og det er også noget, som din krop vil takke dig for. 

Søvn

Det er vigtigt, at du prioriterer din søvn 

Alt de gode intentioner kommer dog først til sin ret, hvis du også husker på at lade din krop op, så den får den afslapning, som den har behov for. Du skal derfor tilgodese og prioritere din søvn. Vi skal gerne have omkring 7 til 8 timer hver nat, førend vi vil være helt veludhvilede. Og der er også behov for flere timers dyb søvn. Det kan du sikre for dig selv, hvis du sørger for at have den rette seng med en god hårdhed, en pude i den rigtige højde til din rygsøjle og nakke og en dyne, der stemmer overens med din nattetemperatur.

Gør noget godt for dig selv 

Sidst men ikke mindst skal du skrue ned for dit stressniveau. Hvis du er stresset og har for mange ing om ørene, vil det også gå ud over både dit helbred og dit sind. Sørg derfor får at puste ud og slappe af og gøre nogle af de ting, som du holder af. Du må derfor ikke skære ned på selvforkælelse og hverdagsluksus. 

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *